- Aquest esdeveniment ja ha passat.
Jornada UB Mundet: Diàleg entre docents, investigadores i altres professionals sobre el desenvolupament dela competència oral als centres educatius
23 23Europe/Madrid març 23Europe/Madrid 2023 @ 09:00 - 19:00
FreeLa jornada forma part del projecte de recerca “Estàndards per a l’avaluació de la qualitat formativa dels docents d’educació infantil, primària i secundària en relació amb la competència lingüística oral en català, i propostes de millora” (2020 ARMIF 00008).
Aquest projecte té com a objectiu principal contribuir al desenvolupament de la competència en llengua oral dels futurs docents, mitjançant l’establiment d’uns estàndards d’avaluació de la qualitat formativa.
El nostre propòsit ha estat, d’una banda, conèixer quina és la percepció que té el professorat universitari dels graus d’educació infantil i primària i del màster de formació del professorat de secundària de la Universitat de Barcelona, i altres universitats catalanes (UAB, UVIc-UCC, URL, URV, UdL), sobre el lloc que ocupa la llengua oral en la seva activitat docent; la consciència de les seves estratègies per ensenyar-la i dels aspectes millorables; el nivell de competència lingüística oral del seu estudiantat i la manera com avaluen aquesta competència, entre d’altres.
En segon lloc, ens hem proposat analitzar aquestes dades per tal d’elaborar un conjunt d’estàndards que ens portin a establir criteris per avaluar la qualitat formativa i generar propostes de millora que promoguin el desenvolupament de la competència oral en l’estudiantat universitari, amb la finalitat última de contribuir al desenvolupament de la llengua oral dels nens i nenes i adolescents dels nostres centres educatius.
Quan fa més d’un any que treballem per assolir els objectius esmentats, ens interessa compartir i discutir els primers resultats, així com les nostres inquietuds i dubtes, amb a la comunitat educativa involucrada en aquesta temàtica per continuar avançant.
Per aquest motiu, la primera ponència anirà a càrrec d’una persona que ha dedicat la seva vida professional a reflexionar i treballar juntament amb logopedes, mestres, psicopedagogues i investigadores per millorar el desenvolupament de la llengua oral de les nenes i els nens, amb i sense necessitats educatives específiques. La resta de la Jornada estarà organitzada en tres moments. En primer lloc, compartirem els resultats més rellevants obtinguts fins el moment en el projecte ARMIF que hem estat desenvolupant. En segon lloc, escoltarem les veus del professorat de diferents universitats catalanes en relació amb les qüestions indicades. A continuació, participaran mestres de centres d’educació infantil i primària, que compartiran les seves experiències, inquietuds i propostes de millora. Finalment, serà el torn dels docents d’educació secundària, que ens parlaran de la seva experiència i ens faran propostes per millorar la formació dels docents i la competència oral dels adolescents.
Les qüestions sobre les quals us animem a reflexionar són les següents:
· Les classes als graus d’educació infantil i primària i al màster de secundària de les universitats catalanes incorporen la llengua oral com un element clau de la formació dels futurs docents?Especialment tenen en compte els aspectes vinculats a la pragmàtica, a l’ús adequat de la llengua en contextos diversos, a la participació en converses, discussions i debats, a l’ús de la llengua per compartir una visió crítica de l’entorn social i educatiu i per millorar-lo.
· Els docents universitaris dels graus i màster esmentats pensen que tenen prou formació per incorporar la llengua oral com un objectiu d’aprenentatge a les seves classes? Els cal formació? Quin tipus de formació?
· Què esperem de les futures mestres i professorat de secundària en relació amb la seva competència en llengua oral? Quins són els estàndards? Quines accions es podrien portar a terme a partir d’aquests estàndards per avaluar la qualitat de la formació i per millorar la competència lingüística dels futurs mestres i professorat de secundària?
A partir de les discussions i els diàlegs al llarg de la Jornada, esperem que es generin noves preguntes i inquietuds, així com noves dades, experiències i propostes de millora que ens permetin avançar en la temàtica de la competència lingüística oral, de com utilitzar-la per compartir el nostre coneixement, per continuar aprenent, per ajudar, per ser ajudats, per acompanyar, per expressar… imprescindible en una societat com la nostra, cultural i lingüísticament diversa.