Presentació projecte Educació 360, l’educació a temps complet ( promogut per Moviments de Renovació Pedagògica, Diputació de Barcelona i Fundació Bofill)
Des d’ACPO hem volgut participar com a associació a la jornada educació 360, els orientadors i psicopedagogs sempre hem tingut un peu a fora de la institució ( escola o institut) per identificar els recursos externs que ens poden ajudar en la millora d’alguns alumnes, fa molts anys que hem derivat a casals, caus, esbarts,. per facilitar la socialització d’alumnes o famílies amb més o menys vulnerabilitat. Els plans d’entorn van suposar un impuls important però és evident que esl canvis polítics no han ajudat a la consolidació d’aquests plantejament més comunitaris. Ara sembla que el Departament d’Ensenyament torna a impulsar ( al menys en infogrames i en escrits recents si que s’aposta per aquesta vinculació). Per tant manifestem la nostra sorpresa en veure que la Diputació, els MRP i la Fundació Bofill son els impulsors, esperem doncs que la casa gran s’incorpori d’alguna forma a aquest engrescador projecte.
Sessió de la tarda, presenten Jordi Díaz i Mieria Civis, investigadors de La Universitat Ramon Llull fan emfasi en : Educació global, inclusiva, participació dels ajuntaments. Cal aliança d’ajuntaments i centres educatius, promovent el treball en xarxa.
Claus dels èxit segons els dos investigadors
La filosofia, una mirada comunitària i col·laborativa significativament diferent a quan només mirem a dins de l’escola
El cor El impacte de l’educació es pot ampliar si contem amb la col·laboració d’altres professionals en altres entorns, no únicament entorns escolars formals Jordi Díaz #comunitatsqueeduquen #educacio360
L’energia. L’empoderament de l’equip motor que connecti persones i impulsi el projecte, fa que es puguin treure major rendiment Jordi Díaz #comunitatsqueeduquen #educacio360
Beneficis:
- Increment del capital social Facilitar que es connectin, densifica el teixit, acaba millorant els vincles socials, augmenta la participació implicació i satisfacció
- Comprensió comunitària dels reptes educatius, reconèixer que els diferents reptes educatius ens internpelen a tots ( lleure biblioteca,.. ) Fa construir una visió comunitària i que la resposta sigui cada cop més comunitària
- Accions educatives i socials novedoses,
- La millora de l’èxit acadèmic
Reptes també hi ha 4
- Rigidesa ( dificultats en escolatar a l’altre a l’altra institució )
- Fragmentació ( respostes parcials)
- Inestabilitat d’aquests projectes cicles polítics, rotació d’equips, retallades,.
- Avaluació complexa: Objectius a llarg termini, resultats de procés, dificultat per fer indicadors, poc temps i recursos destinats a avaluar #comunitatsqueeduquen #educacio360
OFERTA DE PILOTATGE EDUCACIÓ360 a 30 entitats
Que està passant ara? Cap on anem? El ventall d’accions que és promouen és pot ser més ampli que els projectes més tradicionals S’ofereix un pilotatge a 30 entitats però els resultats és penjaran en obert Espais d’acompanyament i asessorament a 30 entitats
I la temporalització del projecte, a inicis del proper curs ja pdorem tenir els primers resultats
Posteriorment s’han oferit unes experiències molt interessants
Fundació Marianao: Idea força: Viver d’iniciatives socials, fa 10 anys que impulsen des de l’insitut aquests vivers amb molt d’èxit, hi ha molts joves que segeuixen amb les iniciatives molts anys després del seu inici.
http://www.marianao.net/ca/esfera-jove-participaci%C3%B3-social_5848
Fundació Ser.Gi Salt amb un gran percentatge de famílies inmigrades http://www.fundaciosergi.org/projectes/taller-destudi-assistit-amb-families-taller-destudi-amb-families/