Monogràfic ESCOLA I COVID “Del desconcert a l’esperança ”
Número nº 54 3a època de la versió digital i gratuïta d’ÀMBITS DE PSICOPEDAGOGIA I ORIENTACIÓ ÀÁF
100 mirades des de diferents àmbits (familiar, escolar, sanitari, de gestió pública, de docents, infants, joves, adults…) sobre la pandèmia i el seu impacte en la vida escolar i quotidiana
Escola i Covid: viure i treballar en la incertesa / Escuela y Covid: vivir y trabajar en la incertidumbre – Joan Serra Capallera, Director Àmbits de Psicopedagogia i Orientació
De la pandèmia a la comunitat: efectes sobre l’escola / De la pandemia a la comunidad: efectos sobre la escuela – Quim Brugué, Universitat de Girona
Els embolics de l’adolescència / Los enredos de la adolescencia – Mario Izcovich, Psicòleg, membre de la Associació Mundial de Psicoanàlisi
La pandèmia, un forat en el llaç social. El treball en xarxa, una resposta / La pandemia, un agujero en el lazo social. El trabajo en red, una respuesta – Eugenio Díaz Massó, Assessor extern del Grup de Protocols i Treball de casos en Xarxa. Ajuntament de Cornellà
COVID-19 i inclusió: de les mesures a les finalitats / COVID-19 e inclusión: de las medidas a las finalidades – Mercè Esteve Balgué, Berta Menén Ortín, Psicopedagogues EAP B-26 Martorell
Alumnat vulnerable i mesures COVID / Alumnado vulnerable y medidas COVID – Oscar Puigardeu, Laia Vidal, Teresa Rivas, Inés Villén, Susagna Aisa, Maica Hidalgo, Míriam Pérez, Carla Duran, Josep Amorós, CRETDIC Bcn
La crisi de la COVID 19 haurà generat una oportunitat per repensar les pràctiques de l’avaluació psicopedagògica en el marc d’una educació més inclusiva? / ¿Habrá generado la crisis de la COVID 19 una oportunidad para repensar radicalmente las prácticas de la evaluación psicopedagógica en el marco de una educación más inclusiva? – Raquel Palomo Rodríguez, Cecilia Simón Rueda, Gerardo Echeita Sarrionandia. Universidad Autónoma de Madrid
[1] L’ORGANITZACIÓ DELS CENTRES / LA ORGANIZACIÓN DE LOS CENTROS
Una pausa indefinida / Una pausa indefinida – Daniel Barbero Sánchez, Director de l’escola l’Areny, de Cornellà de Llobregat (Barcelona) [infantil i primària]
Ara fa un any estàvem tancats / Hoy hace un año estábamos confinados – Silvia Rodríguez Delgado, Cap d’estudis de l’escola Joan Maragall, Sant Cugat del Vallés [infantil i primària]
Quan es va parar el món / Y se paró el mundo – Gemma Fontova Palé, Professora de català i cap d’estudis, Institut Miquel Martí i Pol. Cornellà de Llobregat, Carme Martínez Ruiz, Professora d’anglès i coordinadora pedagògica, Institut Miquel Martí i Pol. Cornellà de Llobregat [secundària]
Relats de docents / Relatos de docentes
– El repte d’educar en la incertesa – Mercè Sayós Coromina, Mestra a l’Escola Vall-llobrega (Baix Empordà, Girona) [infantil i primària]
– L’escola des de casa – Caterina Clos Bassedas, Mestra de música de l’Escola Voramar. Barcelona [infantil i primària]
– Trobar la forma per a cada sabata – Ariadna Lluís i Vidal-Folch, Professora d’Història i d’Història de l’Art, Acadèmia Guiu [secundària]
– Finestres – Trini Marín Martín,Orientació Educativa. Institut Emperador Carles[orientació educativa secundària]
– Mandarina – Maribel Cuevas Gil, Mestra de l’Escola l’Areny, Cornellà de Llobregat (Barcelona) [infantil]
– Amb tot… vam seguir aprenent – Gemma Argelaga Ordi, Professora del CFA El Roure, Polinyà [formació d’adults]
– Pandèmia – Irene López Moreno, Mestra de primària, Institut escola Teresa Altet [primària]
– Agraïment – Teresa Serra Santasusana, Mestra jubilada. Ex-directora de l’Escola Vila Olímpica de Barcelona [infantil i primària]
[2] LES RELACIONS DURANT LA PANDÈMIA / LAS RELACIONES DURANTE LA PANDEMIA
El confinament: moltes preguntes i un mur de solitud dels infants i les famílies envers la socialització / Confinamiento: muchas preguntas y un muro de soledad de niños y familias en la socialización – Fanni Mateu, Mestra de Pedagogia Terapèutica, Logopeda i Psicomotricita [infantil i primària]
La Formació Professional en el marc de la pandèmia / La Formación Profesional en el contexto de la pandemia – Josep Nogueres i Cervera, Professor de Formació Professional i coordinador del CFGM de Gestió Administrativa, Institut de la Vall del Tenes (Santa Eulàlia de Ronçana, Vallès Oriental) [formació professional]
Reflexió vivencial de la pandèmia: canvi de forma però no de fons / Reflexión vivencial de la pandemia: cambio de forma, pero no de fondo – Azahara Casas i Sánchez, Coordinadora pedagògica, Montse Morcillo Vivet, Cap d’estudis, Institut Marta Mata de Montornès del Vallès [secundària]
Relacions a Telépolis. El canvi de patrons de relació esdevinguts a partir del confinament 2020 / Relaciones en Telépolis. El cambio de patrones de relación acaecidos a partir del confinamiento de 2020 – Àlex Martínez, Orientador Educatiu de l’EAP B-27 de Montmeló, Maria Àngels Armengol, Orientadora de l’EAP B-03 de Sants-Montjuic [equips psicopedagògics]
Criatures a casa durant la pandèmia. Relats de les famílies / Criaturas en casa durante la pandemia. Relatos de las familias
– Viure amb un infant amb discapacitat en època de pandèmia – Teresa Pijuan Coromina, Vanesa Perpiñan Lázaro, Núria Triola Casas, Jordi Sunyol Lison, CEE Joan XXIII. Integra Olot (Girona) [centre d’educació especial]
– Confinament d’ una família de tres – Agnès Canals i Bassedas [infantil i primària]
– A casa som cinc – Laura Monfort [infantil i primària]
– Petits efectes de la pandèmia en el nostre fill – Maria Martina Fiol Galmés [secundària]
Relats d’alumnes / Relatos de alumnos
– Alumnes de Batxillerat Institut Leonardo da Vinci Sant Cugat [secundària]
– Alumnes Institut Escola Teresa Altet Rubí (Barcelona) [infantil, primària i secundària]
– Alumnes Centre de Formació d’Adults El Roure Polinyà (Barcelona) [formació d’adults]
– Un abans i un després – Alumnes SIEI, Institut Miquel Martí i Pol, Cornellà de Llobregat [secundària]
[3] DESIGUALTAT SOCIAL I PANDÈMIA / DESIGUALDAD SOCIAL Y PANDEMIA
Compartint reflexions i algunes lliçons apreses, un any després del primer confinament / Compartiendo reflexiones y algunas lecciones aprendidas, un año después del primer confinamiento – Miguel Angel Franconetti, Jefe de Área de Apoyo a la Promoción. Fundació Privada Pere Closa (FPPC), Claudia Henao, Coordinadora del proyecto Promoción Escolar –Comarcas- FPPC. Profesora asociada UAB. Departamento Psicología Básica, Evolutiva i de la Educación, Laura Méndez, Coordinadora del proyecto Pro-infancia Badalona. FPPC
El treball social educatiu en temps de pandèmia / El trabajo social educativo en tiempo de pandemia – Caridad Villar, Sandra Soriano, Neus Martínez, Treballadores Socials EAP B-20 Ciutat Vella Barcelona
La pandèmia i l’escolarització de l’alumnat nouvingut i en risc social / La pandemia y la escolarización del alumnado recién llegado y en riesgo social – Fina Collell, Treballadora Social, EAP Osona
[4] LA GESTIÓ MUNICIPAL / LA GESTIÓN MUNICIPAL
Crònica d’una regidora d’educació en època de pandèmia / Crónica de una concejala de educación en época de pandemia – Dolors Sala i Lligonya, Regidora d’Educació de l’Ajuntament de Cardedeu (Barcelona)
[5] EL TREBALL EN XARXA / EL TRABAJO EN RED
Davant la incertesa, el treball en xarxa ens dona confiança, seguretat i esperança / Ante la incertidumbre, el trabajo en red nos da confianza, seguridad y esperanza – Francesc Segura Domínguez, Maria Ojuel Solsona, Servei de Currículum d’Educació Infantili Primària del Departament d’Educació Generalitat de Catalunya
Treball en xarxa i acompanyament emocional als centres educatius de 0-3 anys / Trabajo en red y acompañamiento emocional en los centros educativos de 0-3 años – Rosa Mas, Arnau Francesc Pascual – Assessors Tècnics Docents Conselleria d’Educació i Formació Professional de les Illes Balears
– Ressenya del llibre La Pesta / La Peste d’Albert Camus – Eulàlia Bassedas, Josep Amorós, Jaume Forn