Jornades Experiències inclusives educatives i socials els dies 17 i 18 de març
Des de la coordinació del Màster en Suports per a la Inclusió Educativa i Social, i en col·laboració amb l’ICE i la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB, organitzem les Jornades Experiències inclusives educatives i socials els dies 17 i 18 de març, a la Facultat de Psicologia de la UAB, amb l’objectiu que els professionals coneguin els principis de l’educació inclusiva, que siguin capaços d’analitzar les barreres a l’aprenentatge en els diferents contextos socioeducatius; d’utilitzar múltiples estratègies metodològiques gestionant els recursos de l’entorn; i de generar espais de col·laboració amb tota la comunitat socioeducativa.
Trobareu el programa amb tota la informació i el formulari per poder fer la inscripció, al següent enllaç:http://ice.uab.cat/jornada_inclusio2017/index.php
Actualment és indiscutible que el model social i educatiu ha d’avançar cap a una societat no excloent, fent quotidians els principis d’igualtat de drets, de no discriminació, d’equitat i de justícia social.
Des de la coordinació del Màster en Suports per a la Inclusió Educativa i Social, i en col·laboració amb l’ICE i la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB, s’organitzen aquestes Jornades per tal que els professionals coneguin els principis de l’educació inclusiva, que siguin capaços d’analitzar les barreres a l’aprenentatge en els diferents contextos socioeducatius; que siguin competents per utilitzar múltiples estratègies metodològiques gestionant els recursos de l’entorn; que siguin capaços de generar espais de col·laboració amb tota la comunitat socioeducativa.
Ens proposem: (1) Analitzar l’estat actual dels processos d’inclusió en el nostre entorn, promovent estratègies per a seguir avançant cap a cotes més altes d’inclusió; (2) crear un espai de reflexió, intercanvi i debat al voltat dels processos d’inclusió en les institucions socioeducatives; (3) conèixer pràctiques inclusives basades en evidències i compartir-les per tal de generar sinèrgies entre les institucions per desenvolupar processos d’inclusió.
PROGRAMA
Divendres, 17 de març | |
16:00-16:30 | Recepció i lliurament de material |
16:30-17:00 | Inauguració de les jornades |
17:00-18:00 | Conferència inaugural La diversidad y la igualdad en el lenguaje de la ética. Más allá de lo jurídicoA càrrec de Carlos Skliar, investigador del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas de Argentina (COCINET) i de l’Área de Educación de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO) de Buenos Aires |
18:00-18:30 | Descans |
18:30-20:30 | Taula Rodona Reptes per avançar cap a una societat no excloent. Una mirada des de l’àmbit d’actuació escolar, familiar, laboral, social i normatiuParticipants: Efren Carbonell, ASPASIM Montserrat Cardona, TRESC Ricardo Esteban, Facultat de Dret de la UAB Noemí Santiveri, Plataforma Escola Inclusiva Jesús Viñas, Inspecció d’Educació del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya |
Dissabte, 18 de març | |
09:00-10:45 | Presentació d’experiències socioeducatives que fomenten el desenvolupament de processos d’inclusió En cada sessió es presentaran tres experiències diferents. Se’n repetiran les mateixes després de l’esmorzar. Cada participant triarà una sessió a cada torn en fer la inscripció. |
Sessió 1: La gestió dels recursos tecnològics en el procés d’inclusió Objectiu: Conèixer com els recursos tecnològics poden afavorir els processos d’inclusió, analitzant com es poden implementar a l’aula/escola i com afecta a l’organització i la metodologia docent.
Coordinador: Josep Maria Silva, gestor de l’Àrea TIC dels Serveis Territorials del Vallès Occidental, Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. | |
Sessió 2: L’aprenentatge entre iguals: col·laboració docent i treball cooperatiu Objectiu: Analitzar experiències on l’aprenentatge entre iguals, entre l’alumnat però també entre el professorat, esdevé un recurs òptim per afavorir el desenvolupament dels processos d’inclusió.
Coordinador: David Duran, professor de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB i coordinador del Grup de Recerca sobre Aprenentatge entre Iguals (GRAI-UAB). | |
Sessió 3: Les relacions interpersonals i l’establiment de vincles afectius Objectiu: Valorar com el foment de les relacions interpersonals (afectivitat, emoció, sexualitat…) poden promoure el respecte cap a la diversitat.
Coordinadora: Susana Rojas, professora de la Facultad de Educación de la Universidad de Cantabria. | |
Sessió 4: Els llenguatges artístics com a eina de transformació Objectiu: Valorar les pràctiques en què els llenguatges artístics promouen el desenvolupament de la persona i la inclusió per convertir-se en espais que respectin la diversitat de l’alumnat.
Coordinadora: Mar Moron, professora d’Educació Artística de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB. | |
Sessió 5: Suport per a la inserció laboral i social Objectiu: Conèixer les accions que es porten a terme per afavorir la inserció social i laboral de les persones amb risc d’exclusió social, des del món empresarial i social així com educatiu, a partir de plans d’orientació professional.
Coordinadora: Roser Fernández, de l’Equip de coordinació del Màster en Suports per a la Inclusió Educativa i Social de la UAB. Aura Fundació. | |
Sessió 6: Institucions educatives en moviment: Implicació de tota la comunitat Objectiu: Debatre experiències on s’estan promovent accions inclusives a través de la participació conjunta de la comunitat educativa (educadors, famílies, moviments associatius, ajuntament…).
Coordinadora: Ester Miquel, de l’Equip de coordinació del Màster en Suports per a la Inclusió Educativa i Social i professora de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB. | |
10:45-11:15 | Esmorzar |
11:15-13:00 | Presentació d’experiències socioeducatives que fomenten el desenvolupament de processos d’inclusió En cada sessió es presentaran tres experiències diferents. Se’n repeteixen les mateixes d’abans de l’esmorzar. Cada participant triarà una sessió a cada torn en fer la inscripció.
|
13:00-13:45 | Conferència de clausura Inclusión e investigación participativa: indagar en lo común con la fuerza de las voces débilesA càrrec de Teresa Susinos, professora de la Facultad de Educación de la Universidad de Cantabria |
13:45-14:30 | Clausura Actuació artística. ARTransforma |
Es poden presentar pòsters, que s’exposaran durant les Jornades i els autors/es podran comentar-los personalment. Instruccions per a la seva confecció i presentació.
A totes les activitats hi haurà traducció en llenguatge de signes.
Lloc de realització: Facultat de Psicologia de la UAB, Bellaterra (Cerdanyola del Vallès).
Preu general: 60€
Formulari d’inscripció general
Preu estudiants universitaris: 30€
Formulari d’inscripció per a estudiant
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.
Per obtenir la certificació haureu d’assistir a les dues sessions i signar cada dia als fulls corresponents, que trobareu a la secretaria de les Jornades durant tota la seva durada.