Jornades Experiències inclusives educatives i socials els dies 17 i 18 de març

unnamed

Des de la coordinació del Màster en Suports per a la Inclusió Educativa i Social, i en col·laboració amb l’ICE i la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB, organitzem les Jornades Experiències inclusives educatives i socials els dies 17 i 18 de març, a la Facultat de Psicologia de la UAB, amb l’objectiu que els professionals coneguin els principis de l’educació inclusiva, que siguin capaços d’analitzar les barreres a l’aprenentatge en els diferents contextos socioeducatius; d’utilitzar múltiples estratègies metodològiques gestionant els recursos de l’entorn; i de generar espais de col·laboració amb tota la comunitat socioeducativa.

Trobareu el programa amb tota la informació i el formulari per poder fer la inscripció, al següent enllaç:http://ice.uab.cat/jornada_inclusio2017/index.php

Actualment és indiscutible que el model social i educatiu ha d’avançar cap a una societat no excloent, fent quotidians els principis d’igualtat de drets, de no discriminació, d’equitat i de justícia social.

Des de la coordinació del Màster en Suports per a la Inclusió Educativa i Social, i en col·laboració amb l’ICE i la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB, s’organitzen aquestes Jornades per tal que els professionals coneguin els principis de l’educació inclusiva, que siguin capaços d’analitzar les barreres a l’aprenentatge en els diferents contextos socioeducatius; que siguin competents per utilitzar múltiples estratègies metodològiques gestionant els recursos de l’entorn; que siguin capaços de generar espais de col·laboració amb tota la comunitat socioeducativa.

Ens proposem: (1) Analitzar l’estat actual dels processos d’inclusió en el nostre entorn, promovent estratègies per a seguir avançant cap a cotes més altes d’inclusió; (2) crear un espai de reflexió, intercanvi i debat al voltat dels processos d’inclusió en les institucions socioeducatives; (3) conèixer pràctiques inclusives basades en evidències i compartir-les per tal de generar sinèrgies entre les institucions per desenvolupar processos d’inclusió.

PROGRAMA

Divendres, 17 de març
16:00-16:30
Recepció i lliurament de material
16:30-17:00
Inauguració de les jornades
17:00-18:00
Conferència inaugural
La diversidad y la igualdad en el lenguaje de la ética. Más allá de lo jurídicoA càrrec de Carlos Skliar, investigador del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas de Argentina (COCINET) i de l’Área de Educación de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO) de Buenos Aires
18:00-18:30
Descans
18:30-20:30
Taula Rodona
Reptes per avançar cap a una societat no excloent. Una mirada des de l’àmbit d’actuació escolar, familiar, laboral, social i normatiuParticipants:
Efren Carbonell, ASPASIM
Montserrat Cardona, TRESC
Ricardo Esteban, Facultat de Dret de la UAB
Noemí Santiveri, Plataforma Escola Inclusiva
Jesús Viñas, Inspecció d’Educació del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya
Dissabte, 18 de març
09:00-10:45
Presentació d’experiències socioeducatives que fomenten el desenvolupament de processos d’inclusió
En cada sessió es presentaran tres experiències diferents. Se’n repetiran les mateixes després de l’esmorzar. Cada participant triarà una sessió a cada torn en fer la inscripció.
Sessió 1: La gestió dels recursos tecnològics en el procés d’inclusió

Objectiu: Conèixer com els recursos tecnològics poden afavorir els processos d’inclusió, analitzant com es poden implementar a l’aula/escola i com afecta a l’organització i la metodologia docent.

  • Les tauletes com a eina inclusiva. Escola El Carmel, Barcelona.
  • Creació d’hologrames amb Scratch Junior. Escola Agnès Armengol, Sabadell.
  • Treballar amb aplicatius: 5’’-15,6’’. Centre de Formació i Treball Flor de Maig, Cerdanyola del Vallès.

Coordinador: Josep Maria Silva, gestor de l’Àrea TIC dels Serveis Territorials del Vallès Occidental, Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

Sessió 2: L’aprenentatge entre iguals: col·laboració docent i treball cooperatiu

Objectiu: Analitzar experiències on l’aprenentatge entre iguals, entre l’alumnat però també entre el professorat, esdevé un recurs òptim per afavorir el desenvolupament dels processos d’inclusió.

  • Implementació i sostenibilitat de millores educatives inclusives a través de la Xarxa d’Aprenentatge entre Iguals. Departament d’Ensenyament.
  • Una pràctica inclusiva: Aprenentatge compartit entre docents. Escola Pere Calders, Polinyà.
  • Llegim i escrivim en parella: pràctica inclusiva amb un alumne amb dislèxia. Escola 25 de setembre, Rubí.

Coordinador: David Duran, professor de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB i coordinador del Grup de Recerca sobre Aprenentatge entre Iguals (GRAI-UAB).

Sessió 3: Les relacions interpersonals i l’establiment de vincles afectius

Objectiu: Valorar com el foment de les relacions interpersonals (afectivitat, emoció, sexualitat…) poden promoure el respecte cap a la diversitat.

  • Caixes de vida. Escola Serralavella, Ullastrell
  • Projecte mediació entre iguals. INS Front Marítim, Barcelona
  • Nosaltres també investiguem. L’experiència com assessors a la recerca d’un grup de persones amb discapacitat intel·lectual, Universitat de Girona.

Coordinadora: Susana Rojas, professora de la Facultad de Educación de la Universidad de Cantabria.

Sessió 4: Els llenguatges artístics com a eina de transformació

Objectiu: Valorar les pràctiques en què els llenguatges artístics promouen el desenvolupament de la persona i la inclusió per convertir-se en espais que respectin la diversitat de l’alumnat.

  • Projecte Tàndem. Creixem amb l’art. Departament d’Educació del MNAC, Barcelona
  • Els Tallers d’Expressió i Educació Creadora. Un espai inclusiu. Capsa de colors, Barcelona
  • Art i creativitat a l’abast de tothom. ARTransforma, Barcelona

Coordinadora: Mar Moron, professora d’Educació Artística de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB.

Sessió 5: Suport per a la inserció laboral i social

Objectiu: Conèixer les accions que es porten a terme per afavorir la inserció social i laboral de les persones amb risc d’exclusió social, des del món empresarial i social així com educatiu, a partir de plans d’orientació professional.

  • Treball amb suport. Fundació Aura.
  • Training Intensiu. Com visibilitzar la teva candidatura en processos de selecció. Projecte Yob de Fundació Exit, Barcelona.
  • Una finestra oberta, treball conjunt aules docents i formadors ocupacionals per incloure als  joves privats de llibertat de nou a la societat. CE L’alzina, Palau-solità i Plegamans.

Coordinadora: Roser Fernández, de l’Equip de coordinació del Màster en Suports per a la Inclusió Educativa i Social de la UAB. Aura Fundació.

Sessió 6: Institucions educatives en moviment: Implicació de tota la comunitat

Objectiu: Debatre experiències on s’estan promovent accions inclusives a través de la participació conjunta de la comunitat educativa (educadors, famílies, moviments associatius, ajuntament…).

  • Junts anem més lluny. Escola Pompeu Fabra, Barcelona.
  • Del Sistema Inclusiu a l’Escola Inclusiva, de la idea als fets. Transformació d’un CEE en Centre Proveïdor de Recursos i Serveis a l’escola ordinària (CEEPSIR). Aspasim, Barcelona.
  • L’impuls de l’ApS com a estratègia d’inclusió, convivència, cohesió social i participació. Regidoria d’Educació, L’Hospitalet de Llobregat.

Coordinadora: Ester Miquel, de l’Equip de coordinació del Màster en Suports per a la Inclusió Educativa i Social i professora de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB.

10:45-11:15
Esmorzar
11:15-13:00
Presentació d’experiències socioeducatives que fomenten el desenvolupament de processos d’inclusió
En cada sessió es presentaran tres experiències diferents. Se’n repeteixen les mateixes d’abans de l’esmorzar. Cada participant triarà una sessió a cada torn en fer la inscripció.

Sessió 1: La gestió dels recursos tecnològics en el procés d’inclusió

Sessió 2: L’aprenentatge entre iguals: col·laboració docent i treball cooperatiu

Sessió 3: Les relacions interpersonals i l’establiment de vincles afectius

Sessió 4: Els llenguatges artístics com a eina de transformació

Sessió 5: Suport per a la inserció laboral i social

Sessió 6: Institucions educatives en moviment: Implicació de tota la comunitat

13:00-13:45
Conferència de clausura
Inclusión e investigación participativa: indagar en lo común con la fuerza de las voces débilesA càrrec de Teresa Susinos, professora de la Facultad de Educación de la Universidad de Cantabria
13:45-14:30
Clausura

Actuació artística. ARTransforma

Es poden presentar pòsters, que s’exposaran durant les Jornades i els autors/es podran comentar-los personalment. Instruccions per a la seva confecció i presentació.

A totes les activitats hi haurà traducció en llenguatge de signes.

Lloc de realització: Facultat de Psicologia de la UAB, Bellaterra (Cerdanyola del Vallès).

Preu general: 60€
Formulari d’inscripció general

Preu estudiants universitaris: 30€
Formulari d’inscripció per a estudiant

Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.
Per obtenir la certificació haureu d’assistir a les dues sessions i signar cada dia als fulls corresponents, que trobareu a la secretaria de les Jornades durant tota la seva durada.

Comparteix